Broadcast & Entertainment

Ontwikkelingen en schaarste binnen de broadcast- en entertainmentindustrie

De Broadcast- en entertainmentwereld verandert snel en heel ingrijpend. Een paar jaar geleden draaide alles nog om de lineaire kijkcijfers, waarbij adverteerders en bureaus zo goed als in zijn geheel de inkomsten voor de zender bepaalde. De producent bedacht een succesvol TV format en produceerde dit, de zender zorgde voor aansprekende presentatoren en een goede programmering, en een relatief simpele marketing (vaak beperkt tot promo’s) deed de rest. Hoge kijkcijfers zorgden voor flinke adverteerders-inkomsten. Win-Win-Win situatie.

Entertainment

Ook de entertainmentwereld was een stuk simpeler. Een filmbedrijf promootte een nieuwe bioscoopfilm met een TV spot van 15 seconden beeld en een voice-over “Nu in de bioscoop” en je was klaar. En een platenlabel zorgde dat een nieuwe single Alarmschijf werd: ook simpel.
Nu worden nieuwe films of songs via Instagram en Snapchat op fanbasis met elkaar gedeeld. Dit is hoe hits ontstaan. De Artiest communiceert direct met de consument, zonder tussenkomst of gebruik van mediabedrijven.

Marketing

Die “oude” wereld bestaat niet meer en zal ook nooit meer terugkeren. Communicatie tussen merken en adverteerders zal steeds gepersonaliseerder worden: identified audiences worden belangrijk. Marketing is binnen enkele jaren zoveel complexer geworden. Minder massa, veel meer en kleinere doelgroepen. Welke doelgroepen zijn het? Waar vind je ze? En hoe bereik je ze?
 
In plaats van het zenden van een reclame boodschap draait het om persuasion, engagement en dialoog met de consument. Fanbased recommendation door bijvoorbeeld vloggers, een Twitter- en Whatsapp customer service, slimme inzet van Snapchat en Instagram zijn een compleet nieuwe tak van sport voor veel mediabedrijven.

Nieuwe formats

Naast de marketing zijn ook de programma’s veranderd. Digitale vertalingen van TV programma’s met andere en veel meer touchpoints dan een reguliere lineaire uitzending, betekenen voor zowel TV-producent als voor de zender een compleet nieuwe consumentenbenadering. Digital creatives werkten eerst nog naast de formatontwikkelaar van een regulier TV programma. Dit vloeit steeds meer samen tot één (en een compleet ander) ambacht. De kijker zit niet meer 45 minuten onafgebroken voor de tv en mist reclameblokken.
Naast adverteerdersinkomsten wordt consumer income belangrijk. In feite betekent dit dat er naast een B-B sales-apparaat een compleet nieuw B-C sales- en marketing apparaat gebouwd moet worden. Met compleet nieuwe mensen.

Alles Data-driven

Als laatste is er (ook binnen media en broadcast) een flinke behoefte aan het slimmer gebruiken van de steeds grotere hoeveelheden data. Door veel online activiteiten zijn steeds meer gegevens beschikbaar over consument-profielen, achtergronden, voorkeuren, interesses en verbanden tussen al deze gegevens. De algoritmes van Facebook en Netflix (bv recommendations of timeline) zijn zeer verfijnd en gebruiken massale hoeveelheden data. We zien bijvoorbeeld dat nu ook TV-zenders gebruik maken van kijkgedrag en de voorkeuren van consumenten bij programmering en promo-beleid.

Nieuw talent

Dit alles heeft forse gevolgen voor de bemensing van de organisatie. De “traditionele” kaartenbak van kandidaten in het eigen kringetje van bekenden is niet meer toereikend voor de nieuwe vraag naar talent. Er zijn andere mensen nodig, vaak uit hele andere werelden zoals digitale reclamebureaus, social media bedrijven, of online marktplaatsen.

Bijkomend probleem is dat de nieuwe functiegroepen bijna allemaal bestaan uit kandidaten waar grote schaarste geldt: veel bedrijven zijn momenteel op zoek zijn naar dit nieuwe talent.

Binnen 227 Media hebben we daarom afgelopen jaar fors geïnvesteerd in het opbouwen van pools van mensen, juist op deze terreinen. We hebben deze groep in kaart gebracht en gesproken. We kennen de netwerken, we weten wat de kandidaten willen en kunnen u als werkgever daarmee snel helpen en voorzien van dit talent.

Inmiddels hebben we hiervoor vijf verschillende pools.

Meer weten?

Binnen 227 Media zijn Marc Teuwsen (Senior Consultant) en Karin van Lindenberg (Recruiter) actief in de Broadcast & Entertainment markt. Marc deelt zijn kennis en inzichten graag met je. Bel Marc op 06-51615441 of mail hem via marcteuwsen@227media.nl

Bent je zelf een talent in deze markt, klik dan hier: Inschrijven
227 MEDIA

Villa Anderstein
Andersteinweg 2
3953 BA Maarsbergen
0343-461255
info@227media.nl
routebeschrijving

Zie Contact voor de adresgegevens van 227 Data Scientists

OTYS Recruiting Technology © 227 Media | Sitemap