Emile Blomme: Van grote uitgeverij naar kleine nichepublisher

 

 

 

 

Stef Löhr interviewt Emile Blomme directeur bij Stichting Vakinformatie Siergewassen (SVS).

 

SL: Je bent nu directeur bij Stichting Vakinformatie Siergewassen (SVS), een niche-publisher in de groene sector. Kan je een korte typering geven van de organisatie?

De Stichting Vakinformatie Siergewassen is opgericht door een aantal partijen in de sierteeltsector die het belang inzagen van een goede, onafhankelijke voorziening van vakinformatie. De stichting verzorgde de redactionele inhoud, en liet de uitgeverstaken helemaal over aan een externe uitgever, die de stichting voorzag van een redactioneel budget. Sinds 1 januari 2016 is de stichting echter zelf de uitgever van de bladen geworden. De organisatie van 23 man bestaat dus voornamelijk uit redacteuren, en 75% van de inkomsten bestaat uit abonnementsgelden. We geven vier vakbladen uit: het Vakblad voor de Bloemisterij, dat een weekblad is voor met name bloemen en plantentelers, De Boomkwekerij voor boomkwekers, Bloem en Blad voor bloemisten, en Tuin en Landschap voor hoveniers, tuinarchitecten en (gemeente) ambtenaren met groenvoorziening in de portefeuille. Overigens werken we nu sinds een paar maanden onder de naam Hortipoint, omdat Stichting Vakinformatie Siergewassen wel een erg lange naam is voor een uitgever.


SL: Je werkte lang bij Reed Elsevier. Wat zijn de grootste verschillen tussen het werken daar en het werken voor SVS?

Het grootste verschil is de tijd die je bij organisaties als Reed Elsevier kwijt was aan vergaderen en rapporteren. In een kleine organisatie als deze ben je dagelijks bezig met het uitgeefvak. Zo neem ik nog iedere week deel aan de redactievergadering van De Bloemisterij, totdat de nieuwe hoofdredacteur op 1 augustus begint. Maar even later ben ik weer bezig met een abonnementencampagne, plannen voor een event, of samen met onze externe advertentieverkopers op bezoek bij een klant. Bovendien hoeven we hier de winst niet af te staan: De winst die we maken wordt toegevoegd aan de reserves en besteed aan verdere ontwikkeling van onze activiteiten.


SL: Je bent nu bijna een half jaar directeur bij SVS. Wat trof je aan bij toen je er startte? Wat voor organisatie? Hoe was het portfolio? De bedrijfsprocessen? Innovatiegraad? etc.

De afgelopen jaren heeft de organisatie zwaar in het teken gestaan van bezuinigingen – zoals overal in de uitgeverijsector. Het personeelsbestand is van een man of 50 in 2012 teruggebracht naar 23 nu. Om verder kosten terug te dringen had men het plan opgevat om alle redacties onder één hoofdredacteur samen te voegen. De collega die over het internet ging heeft onlangs, samen met vier andere collega’s die eindredactie deden en ondersteunende taken, het bedrijf verlaten. Innovatieve ideeën leefden er wel bij de redacties, maar daar werd geen gehoor aan gegeven. De frequentie van een aantal titels was al teruggebracht, en geld voor nieuwe initiatieven werd niet vrijgemaakt. De organisatie is natuurlijk heel plat, en bedrijfsprocessen zijn beperkt omdat men zich alleen over de redactie ontfermde. Nu zijn we druk bezig om de juiste processen op gang te brengen voor abonnementenbeheer, abonnementenwerving, advertentie-verkoop en nieuwe initiatieven. Twee maanden geleden is een lang gekoesterde wens van de redactie gerealiseerd: We hebben een internationale, Engelstalige newsletter gelanceerd.


SL: Welke zaken ga je er absoluut niet veranderen?

De redactionele onafhankelijkheid heeft hier altijd hoog in het vaandel gestaan, en dat moeten we zo houden. Redacties schrijven voor de lezers, en niet om producten van adverteerders aan de man te brengen. Wat overigens niet wil zeggen dat je niet over toeleveranciers mag schrijven of met ze kunt samenwerken.


SL: Welke veranderingen heb je al kunnen doorvoeren? En ga je nog doorvoeren?

Onze bladen moeten meer midden in de sector komen te staan. Men was bij de Stichting van mening dat internet de bladen maar kannibaliseerde en dat er toch geen geld mee kon worden verdiend. Daarom is er weinig aan internet gedaan, stond alles achter poortjes waardoor het niet bereikbaar was, en werd heel weinig samengewerkt met andere partijen in de markt om meer zichtbaarheid te creëren, zoals met beurzen. De poortjes zijn van de websites af, er wordt druk getwitterd en gepost op Facebook en LinkedIn, en we hebben onlangs bij de GreenTech in Amsterdam, vijf ‘live interviews’ gehouden, die we vervolgens weer publiceren en posten.
Ondertussen zijn we samenwerkingsverbanden aan het zoeken met organisaties in de sector met wie we aan ons abonnementenbestand kunnen werken, hebben we goede specials gelanceerd waar onze advertentieverkopers iets mee kunnen, en zijn we druk bezig met een restyling van twee titels: Bloem en Blad en het Vakblad voor de Bloemisterij. En ondertussen maken we plannen voor een eerste symposium dat we eind oktober willen organiseren voor boomkwekers.


SL: Jullie zijn als stichting opgericht door de sector. Hoe zorgen jullie er in de dagelijkse praktijk voor dat je daadwerkelijk met en voor de sector werkt?

Vanwege de redactionele onafhankelijkheid besturen de ‘dragende organisaties’ die in het bestuur zitten de stichting ‘at arms length’. Maar met name als het gaat om het werven van abonnees zijn ze uiterst behulpzaam en betrokken. Ze hebben me in de eerste maanden in contact gebracht met ‘key contacts’ in de sector. In de dagelijkse praktijk zijn het natuurlijk de redacties die nauwe banden hebben met de sectoren waar ze voor schrijven. Soms voel ik wel eens de neiging om ze wat terug te roepen. Dan lijken ze zich iets te veel te vereenzelvigen met de sector.


SL: Wat heeft een half jaar SVS jouw geleerd over de toekomst van publishers?

Een half jaar is wat kort om nu al te kunnen spreken van ‘wijze lessen’. Wel ben ik ervan overtuigd dat er behoefte blijft aan een onafhankelijke redactie van personen die informatie voor de sector verzamelt, selecteert en rapporteert, of dat nou via een blad, een newsletter, een website of een evenement is. Er zijn in deze sector ook ongecensureerde online platforms en wat daar allemaal uitgekraamd wordt draagt niet bij aan het succes van de sector. Bovendien moet je je als uitgever profileren in de markt: Alleen een vakblad uitgeven, hoe goed het kwalitatief ook is, dat is tegenwoordig niet meer genoeg om te kunnen overleven.


SL: En wat heeft een half jaar SVS voor jezelf opgeleverd?

In de eerste plaats veel energie. Het is heel inspirerend om weer nauw bij het uitgeefproces betrokken te zijn. Daarnaast heb ik veel nieuwe en interessante mensen leren kennen. Mensen die gepassioneerd zijn over hun vak. En uiteraard heb ik veel geleerd over een sector waar ik helemaal niet in thuis was. Wist je dat de sierteelt sector (bloemen en vast planten) het grootste agrarische exportproduct van Nederland is, en Nederland de op één na grootse exporteur van agrarische producten ter wereld? En dat een gemiddelde bloemenkas per uur ongeveer evenveel gas verstookt om de kas te verwarmen als een gemiddelde woning in Nederland in een heel jaar? En dat Nederlandse hoveniers opdrachten uitvoeren voor de gemeente Lyon?

 


227 MEDIA

Villa Anderstein
Andersteinweg 2
3953 BA Maarsbergen
0343-461255
info@227media.nl
routebeschrijving

OTYS Recruiting Technology © 227 Media | Sitemap