Interview Bastiaan Driessen (Manager On Demand NPO)





"We gaan van terugkijken naar ontdekken"


Bastiaan Driessen is sinds januari dit jaar Manager On Demand bij de NPO

Het feit dat een nieuwe functie Manager On Demand werd gecreëerd laat zien dat de NPO stevig op het onderwerp wil inzetten: “On demand kijken wordt echt nieuw leven ingeblazen”, zegt Bastiaan Driessen, “We gaan ook minder op de propositie van Uitzending Gemist zitten, waarbij je een programma terugkijkt dat je lineair hebt gemist. On demand moet meer een online videodienst worden dat als startpunt wordt gebruikt om content te gaan bekijken en ontdekken. Dat is echt een andere invalshoek.”


Betekent die omslag ook dat jullie nieuwe diensten gaan aanbieden?

“Jazeker. We zijn onder andere bezig om naast de gratis on demand-dienst ook een betaalde dienst te gaan lanceren als extra service. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om programma’s langer terug te kijken in hogere kwaliteit, zonder reclames. Hiervoor hebben we nog de definitieve toestemming van OC&W nodig. We gaan van terugkijken naar ontdekken. We gaan op een veel persoonlijker manier aanbevelingen doen aan de eindgebruiker. Je kunt nog steeds kiezen voor de anonieme versie, maar ook voor een geregistreerde omgeving waarin je keuzes maakt en als je dat wilt aanbevelingen krijgt voor programma’s die bij je passen.”


Hoe is in zulke trajecten de relatie tussen de NPO en de omroepen?

“Dat is altijd een interessante dynamiek. Wij zijn als NPO geen maker, maar we hebben een coördinerende inhoudelijke taak. Wij stellen de inhoudelijke kaders, de makers gaan over de inhoud. We betrekken de omroepen bij de totstandkoming van programmapagina’s. Elke titel heeft een eigen omgeving en we gaan met de omroepen in overleg over de vraag wat voor de eindgebruiker binnen zo’n omgeving relevant is om toe te voegen. Bij Penoza kan dat een trailer zijn en bij DWDD een selectie van afleveringen van Lucky TV. Nu zie je toch vooral lange lijsten met afleveringen, daar kunnen we nog wel verbeterslagen maken.”


Betekenen al die ontwikkelingen dat mensen steeds minder lineair gaan kijken?

Lineair is nog steeds de dominante manier van kijken. Wij sorteren voor op de mogelijkheid dat mensen in hun eigen tijd en op hun eigen apparaat naar programma’s kunnen kijken, maar cijfers tonen keer op keer aan dat mensen niet massaal nee zeggen tegen lineair kijken. Voetbal en DWDD kijk je niet drie dagen later, dan is het niet meer relevant. Wat dat betreft zijn de aannames soms veel heftiger dan de feiten die uit de harde cijfers blijken. Het huidige NPO platform is overigens al ontzettend volwassen. Er komen 4 miljoen mensen kijken en het wordt hoog gewaardeerd. Qua service lopen we in Nederland ver voor op andere landen. Onze zuiderburen beginnen nu pas met Uitzending Gemist; dat deden wij 12 jaar geleden al.”


Wat vind je het allermooiste van je nieuwe baan?

“Ik kom vanuit een commercieel bedrijf waar we voor een kleinere groep mensen werkten. Bij de NPO ben je bezig voor heel Nederland. De schaal is veel groter en dat vind ik boeiend. We dienen niet alleen een commercieel doel maar willen relevant zijn voor alle Nederlanders. We sturen op verbinding en verdieping op inhoud. Ook de inhoudelijke kant is reuze interessant.”




Interview door Peter Runhaar

 


227 MEDIA

Villa Anderstein
Andersteinweg 2
3953 BA Maarsbergen
0343-461255
info@227media.nl
routebeschrijving

OTYS Recruiting Technology © 227 Media | Sitemap